ZASTOSOWANIE CLIL

Metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning)
CLIL – Content and Language Integrated Learning dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej. Istotne cechy tej metody to: systematyczna praca w grupie, dobór ćwiczeń uwzględniających różne typy inteligencji uczniów, nauka poprzez różne kanały sensoryczne, stosowanie źródeł i materiałów odpowiednich do prowadzenia nauczania zintegrowanego, słownictwo przydatne na lekcji CLIL, użycie języka obcego i rodzimego w nauczaniu zintegrowanym. Podczas zajęć stosować można różne formy: nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych, warsztaty i prezentacje video, muzyki i obrazów. Zajęcia mają przede wszystkim charakter ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwala na praktyczne wykorzystywanie wiedzy teoretycznej. W tej metodzie uczeń skoncentrowany jest na pozyskiwaniu merytorycznych informacji wykorzystując swoje umiejętności językowe.
Lekcja CLIL oznacza, że ogląda się filmik z National Geographic, BBC, czyta fragment artykułu psychologicznego itp. Najczęściej zajęcia opierają się na autentycznych materiałach, co oznacza, że słyszy się wyrażenia autentycznie używane przez Anglików i Amerykanów, a nie zdania wybrane przez autorów podręcznika i przypisane akurat do konkretnego rozdziału  książki.

CLIL to połączenie motywującego tematu z językiem

Nauczycielu! Masz grupę zainteresowaną piłką nożną. Będą zainteresowani wszystkim co związane z tym tematem, co dla Ciebie będzie wspaniałą okazją do nauczenia angielskiego. Spójrz tylko, omawiając:
  • piłkarzy – powtarzasz podstawowe informacje o osobach, wygląd zewnętrzny, narodowości a nawet kolory i liczby
  • drużyny – uczysz się o narodowościach i krajach, możesz mówić o historii drużyny (Past tenses) i zmianach w nich zachodzących;
  • zasady gry – wprowadzasz Present Simple i Conditionals;
  • poszczególne mecze/ fragmenty meczów – czasowniki związane z ruchem, time adverbials (first, after that etc), czasy;
 Ale to wszystko „bezboleśnie”, bo pod przykrywką czegoś super interesującego!

Jak naucza się słownictwa w CLILu?

Priorytetem jest oczywiście nauczenie się o temacie jako takim, czyli np o planetach. Język jest jakby w drugiej kolejności, ale nauka słownictwa jest kluczowa. Oznacza to, że CLIL jest sposobem na sukces kiedy jest połączony z uczeniem się języka. Dlatego właśnie ważne jest to, żeby nauczyć się nazw, podstawowych pojęć i wyrażeń, dzięki którym będziemy w stanie opowiadać o zachodzących procesach.

Jak naucza się gramatyki w metodzie CLIL?

Na zwykłym angielskim temat gramatyczny jest tematem przerabianego unitu w książce. Masz wypisane konkretne przykłady i zdania. W klasie CLIL uczymy tylko języka, którego akurat będziemy potrzebowali na lekcji. Wygląda to raczej jak nauka wyrażeń niż nauka gramatyki i zdań. Nie oznacza to, że niczego się nie nauczysz. Wręcz przeciwnie. Gramatykę poznasz intuicyjnie i przy okazji. Jeśli okaże się, że z czymś jest problem, to nauczyciel zwróci na to uwagę i powtórzy reguły. Nie stracisz jednak z oczu najważniejszego, czyli tematu lekcji.

Dlaczego CLIL jest sposobem na sukces (Twój i Twoich uczniów!)

W klasie CLIL ważne jest/ są:
  • interakcje między grupą i nauczycielem ale też między samymi uczniami- dyskusje;
  • współpraca między uczniami -dużo prac grupowych
  • kreatywne myślenie – rozwiązywanie problemów, oferowanie rozwiązań
  • rozwijanie wiedzy o tym, jak się uczysz
  • budowanie wiedzy stopniowo – nauczyciel wspiera uczniów przez stopniowe wprowadzanie w temat i słownictwo tak, aby uczniowie mogli być jak najbardziej samodzielni;
CLIL różni się od zwykłej nauki angielskiego przede wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język aby móc się uczyć innych przedmiotów (muzyki, matematyki itp). W CLILu uczysz się tych konkretnych rzeczy, bo ich potrzebujesz od razu. Opisujesz rzeczy dookoła Ciebie, rozmawiasz na tematy, które Cię interesują i jesteś tak pochłonięty tematem zajęć, a język staje się niezbędnym narzędziem do zgłębiania wiedzy z innych dziedzin

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KONKURS NA PLAKAT

ZWIERZAKI CUDAKI

KIERMASZ WALENTYNKOWY