ZASTOSOWANIE CLIL
Metoda CLIL (Content and Language Integrated
Learning)
CLIL –
Content and Language Integrated Learning dotyczy zintegrowanego kształcenia
przedmiotowo – językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z
dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda CLIL jest
rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych
i różnorodności językowej. Istotne cechy tej metody to: systematyczna praca w
grupie, dobór ćwiczeń uwzględniających różne typy inteligencji uczniów, nauka
poprzez różne kanały sensoryczne, stosowanie źródeł i materiałów odpowiednich
do prowadzenia nauczania zintegrowanego, słownictwo przydatne na lekcji CLIL,
użycie języka obcego i rodzimego w nauczaniu zintegrowanym. Podczas zajęć stosować
można różne formy: nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych, warsztaty i
prezentacje video, muzyki i obrazów. Zajęcia mają przede wszystkim charakter
ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwala na praktyczne wykorzystywanie wiedzy
teoretycznej. W tej metodzie uczeń skoncentrowany jest na pozyskiwaniu
merytorycznych informacji wykorzystując swoje umiejętności językowe.
Lekcja CLIL oznacza, że
ogląda się filmik z National Geographic, BBC, czyta fragment artykułu
psychologicznego itp. Najczęściej zajęcia opierają się na
autentycznych materiałach, co oznacza, że słyszy się wyrażenia
autentycznie używane przez Anglików i Amerykanów, a nie zdania
wybrane przez autorów podręcznika i przypisane akurat do konkretnego
rozdziału książki.
CLIL to połączenie
motywującego tematu z językiem
Nauczycielu! Masz grupę
zainteresowaną piłką nożną. Będą zainteresowani wszystkim co
związane z tym tematem, co dla Ciebie będzie wspaniałą okazją do
nauczenia angielskiego. Spójrz tylko, omawiając:
- piłkarzy – powtarzasz podstawowe informacje o osobach, wygląd zewnętrzny, narodowości a
nawet kolory i liczby
- drużyny – uczysz się o narodowościach i krajach, możesz mówić o historii drużyny (Past tenses) i zmianach w nich zachodzących;
- zasady gry – wprowadzasz Present Simple i Conditionals;
- poszczególne mecze/ fragmenty meczów – czasowniki związane z ruchem, time adverbials
(first, after that etc), czasy;
Ale to wszystko „bezboleśnie”, bo pod
przykrywką czegoś super interesującego!
Jak naucza się
słownictwa w CLILu?
Priorytetem jest
oczywiście nauczenie się o temacie jako takim, czyli np o
planetach. Język jest jakby w drugiej kolejności, ale nauka słownictwa jest
kluczowa. Oznacza to, że CLIL jest sposobem na sukces kiedy jest połączony z
uczeniem się języka. Dlatego właśnie ważne jest to, żeby nauczyć się nazw,
podstawowych pojęć i wyrażeń, dzięki którym będziemy w stanie
opowiadać o zachodzących procesach.
Jak naucza się
gramatyki w metodzie CLIL?
Na zwykłym angielskim
temat gramatyczny jest tematem przerabianego unitu w książce. Masz wypisane
konkretne przykłady i zdania. W klasie CLIL uczymy tylko języka,
którego akurat będziemy potrzebowali na lekcji. Wygląda to raczej jak nauka
wyrażeń niż nauka gramatyki i zdań. Nie oznacza to, że niczego się nie
nauczysz. Wręcz przeciwnie. Gramatykę poznasz intuicyjnie i przy okazji. Jeśli
okaże się, że z czymś jest problem, to nauczyciel zwróci na to uwagę i powtórzy
reguły. Nie stracisz jednak z oczu najważniejszego, czyli tematu
lekcji.
Dlaczego CLIL jest
sposobem na sukces (Twój i Twoich uczniów!)
W klasie CLIL ważne
jest/ są:
- interakcje między
grupą i nauczycielem ale też między samymi uczniami- dyskusje;
- współpraca między
uczniami -dużo prac grupowych
- kreatywne myślenie
– rozwiązywanie problemów, oferowanie rozwiązań
- rozwijanie wiedzy o tym, jak się uczysz
- budowanie wiedzy stopniowo – nauczyciel wspiera uczniów przez
stopniowe wprowadzanie w temat i słownictwo tak, aby uczniowie mogli być
jak najbardziej samodzielni;
CLIL różni się
od zwykłej nauki angielskiego przede wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie
poznają język aby móc się uczyć innych przedmiotów (muzyki, matematyki
itp). W CLILu uczysz się tych konkretnych rzeczy, bo ich potrzebujesz
od razu. Opisujesz rzeczy dookoła Ciebie, rozmawiasz na tematy, które
Cię interesują i jesteś tak pochłonięty tematem zajęć, a język staje
się niezbędnym narzędziem do zgłębiania
wiedzy z innych dziedzin.
Komentarze
Prześlij komentarz